Je hoopt misschien dat ik hier ga vertellen wat je allemaal (nog méér) moet doen om jouw dienst of product beter 'aan de man' te brengen. Je wil van mij horen hoe belangrijk het is om je vindbaarheid in zoekmachines te optimaliseren, hoe goed gebruik van social media je pad naar succes gaat plaveien en dat het belangrijk is om voldoende middelen beschikbaar te hebben om jouw (potentiële) afnemers geïnformeerd en geïnteresseerd te houden. Maar, waarom zou ik je gaan vertellen wat je (stiekem) allemaal al weet?
Ik wil het eerst gewoon eens hebben over wat goede communicatie nu eigenlijk is. Als we het over slechte communicatie hebben, weten we allemaal waar we het over hebben en hebben we voorbeelden te over. Als we het willen hebben over goede communicatie, vinden we dat een stuk lastiger. Ik durf, zonder dit nu wetenschappelijk te kunnen onderbouwen, te beweren dat het meeste dat fout gaat in de wereld, te maken heeft met slechte communicatie. En dat terwijl communicatie eigenlijk heel makkelijk is. Wat??? Ja, je hoort het goed: communicatie is heel makkelijk. Het vraagt alleen iets meer tijd en vergt iets meer aandacht dan we vaak bereid zijn erin te steken.
Als we het nu eens even dicht bij huis houden, weten we allemaal precies hoe onze directe omgeving reageert op onze manier van communiceren: "Zeg schat, had jij nog boodschappen gedaan?" De intonatie waarmee je zo'n vraag stelt, maakt duidelijk of het echt een vraag is, of een verwijt. Met mijn puberzoon heb ik regelmatig leuke gesprekjes. Zo weet ik, door zijn tone of voice, binnen één seconde of een vraag van hem, mij geld gaat kosten. Ook zijn non-verbale communicatie is glashelder. Herkenbaar? Natuurlijk!
Eigenlijk werkt het zo ook in de professionele communicatie. De wijze waarop je leidinggevende
's morgens binnenkomt, maakt direct duidelijk of dit de juiste dag is om over salarisverhoging te beginnen. Bij een sollicitatiegesprek heb je, ondanks de indrukwekkende cv, binnen enkele seconde wél of geen goed gevoel bij iemand en ook tijdens een netwerkborrel merk je direct of iemand wel of niet in je verhaal geïnteresseerd is....meestal niet.
Wat maakt dan dat we toch zo verdomd onhandig zijn in onze communicatie? We weten toch hoe we zelf benaderd willen worden. Waarom denken we dan toch dat dit voor anderen heel anders zou liggen? Ik zie soms reclames op TV die ervoor zorgen dat ik direct een hekel heb aan een product. Oké, de naam is dan misschien wel blijven hangen, maar de reputatie van het product is al verpest voordat ik het product heb geprobeerd. De kans dat ik het ga aanschaffen is dan ook nul, ondanks het feit dat ik wel behoor tot de juiste doelgroep. Ik weet wat zo'n reclamefilmpje ongeveer kost en hoeveel geld hier over de balk is gesmeten.
Goede communicatie begint met....goed nadenken. Wat is ook alweer hetgeen ik wilde communiceren en aan wie wilde ik dat ook alweer doen? Zit diegene daar wel op te wachten en zo niet...wat is dan de beste strategie om hem of haar tóch te benaderen? Communicatie is geen rocket science en zeker geen wetenschap, ondanks de non-studie die ze hier ooit voor in het leven hebben geroepen. Communicatie is wat we de hele dag, in al die verschillende rollen die we per dag spelen, doen en waarvan we precies weten wat wel en geen prettige manier is.
Als communicatieadviseur ga ik je geen dingen vertellen die je niet al weet. Ik ga je wél helpen herinneren aan die dingen en vragen om eens even goed de tijd te nemen voor, en voldoende aandacht te schenken aan het allerbelangrijkste binnen jouw organisatie: de communicatie. Onze experts doen de rest!
Comments