Verwarring is wat ons het meest nekt in communicatie. In een tijd waarin we steeds meer digitaal zijn gaan communiceren, willen we elkaar nog wel eens verkeerd begrijpen. Veel heeft hierbij te maken met het missen van die tone of voice, waar we het in onze vorige posts over hadden. We geven al snel onze eigen interpretatie aan het geschreven woord en menen te weten wat de ander bedoelt heeft met zijn mailtje, appje of social post. We beseffen ons te weinig dat deze interpretaties vaak doordrenkt zijn van allerlei aannames....en u weet wat ze zeggen over aannames.
Aan ons communicatieadviseurs de schone taak om al die verwarring de wereld uit te helpen. Misschien moeten we dan eens beginnen om alle verwarring weg te nemen over alle communicatietermen die we door elkaar heen gebruiken en waar iedereen zijn eigen ideeën bij heeft: communicatie, marketing, public relations, publiciteit, etc. Ik heb al veel uitleg voorbij horen komen over wat nu precies wat is. Het is exact hetzelfde met hoe men de termen Missie en Visie door elkaar heen blijft gebruiken. Het raakt allemaal aan elkaar, maar het zijn wezenlijk andere zaken. Dus....voor eens en voor altijd:
CommunicatieCommunicatie is het verzamelwoord waar al het andere onder hangt. Verbaal, non-verbaal, intern, extern, analoog en digitaal, verkoop en aftersales, relatiebeheer, publiciteit, marketingcommunicatie, public relations en public affaires: communicatie is alles en alles is communicatie. Communicatie is dus geen onderdeel van je marketingstrategie, maar marketing is een onderdeel van je communicatiestrategie. En oh ja, communicatie is geen doel, maar een middel....een heel belangrijk en nogal wezenlijk middel, maar wel een middel. Zo, nu deze verwarring de wereld uit is, kunnen we verder.
PubliciteitPubliciteit genereer en krijg je...of niet...en gaat over de reputatie van je bedrijf, je product of dienst en soms zelfs over de hele branche waarin je actief bent. Op de publiciteit heb je dus maar beperkt invloed. Je kunt nog zo'n goede auto produceren, het blijft in de ogen van sommige mensen een overbodig, milieuverontreinigend monster. Je maakt de lekkerste kaas, maar als onderdeel van de dieronvriendelijke dairy industry, ben je voor anderen een misdadiger en één enkele cabaretier kan jouw biermerk aardig om zeep helpen. Je kunt natuurlijk wel degelijk invloed hebben op de publiciteit, en dat vraagt dan weer om goede, heldere communicatie.
Marketingcommunicatie
Marketing of marketingcommunicatie is die vorm van communicatie waarmee we op korte termijn onszelf, ons product of onze dienst in de markt willen zetten en willen verkopen. Daarbij laten we geen middel onbenut. Een goede website die goed vindbaar is, je social media kanalen, je direct mailings, mond-tot-mond reclame, enzovoorts. Hierbij roep je de hulp in van specialisten als marketingstrategen, webdesigners, copywriters, fotografen en filmers, grafisch ontwerpers, advertentie-verkopers. Kortom, iedereen die jouw 'product' zo goed en adequaat mogelijk de juiste look and feel kan geven en wereldkundig weet te maken.
SalesJe afdeling sales kan vrij weinig als de afdeling marketingcommunicatie zijn werk niet goed heeft gedaan. Het daadwerkelijk verkopen van je product valt of staat bij de aantrekkelijkheid van hetgeen jij te bieden hebt. In mijn eerste blog had ik het over irritante reclames en hoe die mijn zin om een product te proberen beïnvloeden. Hetzelfde geldt voor de aftersales. Ik heb geen zin om bij ieder rolletje plakband dat ik koop een e-mail te krijgen van de betreffende retailer om mijn mening te geven over het product, of nog erger....hoe mijn ervaring was bij de aanschaf van het product.
PRPublic Relations, of - in goed Nederlands - relatiebeheer, is gericht op het in stand houden, uitbreiden en verbeteren van je netwerk. Dat zijn over het algemeen niet de mensen waar je op korte termijn veel geld aan gaat verdienen, maar (op lange termijn) onmisbaar zijn voor je organisatie. Het onderhouden van je netwerk is echt een andere tak van sport dan marketingcommunicatie en ik zou ook geen salesmanager op deze taak zetten. Er is sowieso veel verwarring over de do's en don'ts op het gebied van public relations en public affaires.
Nu we alle termen voor eens en voor altijd helder op een rijtje hebben gezet, rest mij alleen nog wat tips. Bel elkaar, teneinde verwarring te voorkomen, gewoon weer eens wat vaker op en trek wat extra tijd uit om samen, het liefst op een ontspannen en inspirerende plek, een kop koffie te doen of een broodje te eten. We zijn mensen, met allerlei menselijke eigenschappen.....misschien moeten we daar wat vaker aan toegeven en naar handelen.
Nogmaals, alles is communicatie en communicatie heeft invloed op alles! Van hoe je bij een bedrijf te woord gestaan of ontvangen wordt, hoe prettig medewerkers zich voelen binnen een organisatie, hoe hoog de 'gunningsfactor' is binnen het bestaande netwerk, tot de kwaliteit van het product, hoe er met eventuele klachten en misstanden wordt omgegaan en hoe men zich staande houdt als alles even tegenzit. Ook het uitdragen van je visie (dat wat je wil) en je missie (dat wat je daar concreet aan gaat doen) is een wezenlijk onderdeel van je communicatie. Laat daar geen verwarring over ontstaan !
Comments